
در بین مسلمانان در خصوص چگونگی گزینش لباس و انتخاب رنگ آن، شرایط و آداب خاص پیشبینی شدهاست. در برخی از روایات یا احادیث به پوشیدن برخی از لباسها برای مردان مسلمان سفارش شدهاست. بزرگان دینی مسلمان نیز از آنها بهره میگرفتند تا به عنوان سنّت پذیرفته گردند و مقبول جامعه شود. از جمله لباسهایی که در اسلام بدان سفارش شده، عمامهاست. بزرگان مسلمان و علمای اسلامی و حتی مردم عادی در طول تاریخ از عمامه استفاده میکردند، اگر چه رنگ پارچه و شیوه بهرهگیری از آن به حسب شرایط زمان و مکان تفاوت داشتهاست. در بین اهالی خراسان عمامه یک سربند رایج است که هنوز به شکل محدود بر سر گذاشته میشود. در ادبیات فارسی، امیر خسرو سرودهاست:
«اهل نگردد به عمامه سفیه// خر نشود از جل دیبا فقیه»
یک ضربالمثل هندی:
«: اگر سر داشته باشی هزاران عمامه هم خواهی داشت.»
در گذشته، عمامه نشانهای برای سلاطین مسلمان به کار برده میشد؛ که نظیری از تاج بود که در اروپا به کار برده میشد. با این حال بعضی از سلاطین (مثلاً محمود غزنوی و محمدرضا پهلوی) از تاج استفاده میکردند. یک دیدگاهِ کامل دربارهٔ عمامه در آن زمان، از شخصی به نام ابوالاسود ذُؤلی است:
«: در میدان جنگ سپری است، و جلو گرما و سرما و باران را میگیرد. انسان را از حوادث حفظ میکند و بر قامت میافزاید و یکی عادات است»
حافظ، نیز در آثارش عمامه را بررسی کرده و نوع عمامهٔ هر کسی را وابسته به موقعیت اجتماعی او بیان کرده. جاحظ این تقسیمبندی را به تفصیل بیان کرده و گفته خلیفهها یک نوع خاصی عمامه دارند و فقیهان را شکل مخصوصی است و بقالها و بدویها و صحراگردان و جنگجویان و دیگر طبقات هر یک عمامهشان به شکلِ ویژهای میباشد.
پوشیدن و بستن عمامه نیز گوناگون است. گاهی پارچه را فقط به دور سر میپیچند و زمانی دنبالهٔ آن را به زیر چانه و دور گردن اندازند؛ و نیز ممکن است که یک طرف آن را از جلو و طرف دیگرش را از پشت سر بیندازند و آن را حنک یا تحتالحنک گویند و این دو نوع عمامه بستن بیشتر کاربرد داشته و هنوز دارد.
در دورانِ خلافت، امویها عمامهٔ سیاه رنگ میبستند و آن را نشانه نسبشان میدانستند. در دورهٔ عباسیها، اهل کتاب که در پناه اسلام و در دیار مسلمانان زندگی میکردند، مجبور بودند لباس اهل ذمه بپوشند. مثلاً” هارون الرشید بسال ۱۹۱ ه فرمان داد تا یهودیان و مسیحیانی که در بغداد سکونت دارند لباس مخصوصی داشته باشند، و متوکل در سال ۲۳۵ ه نیز چنین دستور داد. در سالهای بعد پوشیدن عمامه سیاه و قرمز و زرد رنگ برای اهل ذمه که در مصر اقامه داشتهاند ضروری بود.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.